SYSTEMY RUROCIĄGÓW GUMOWYCH
Rury gumowe do transportu materiałów abrazyjnych i powodujących korozje, takich jak: kwarc, granulaty, tłuczka szklana, sole, kwasy, granulowany żużel, odpady po wzbogacaniu rud, węgiel, ścieki, kwas solny, gips, kwas siarkowy, żwir, wodorotlenek sodu, szlam i tym podobne materiały.
W elektrowniach, hutach, kopalniach, w przemyśle chemicznym, w inżynierii środowiska, przy naziemnych i podziemnych pracach budowlanych, przy pozyskiwaniu surowców mineralnych i w wielu innych miejscach.
Rury z tej serii nadają się zarówno do swobodnego ułożenia na nierównym terenie jak i do budowy instalacji przemysłowych rurociągów pływających na pontonach lub unoszonych na pływakach.
Rury te są zoptymalizowane do przesyłania abrazyjnych zawiesin. Były testowane w wyrobiskach piasku i żwiru, przy odprowadzaniu zawiesin z instalacji odsiarczania spalin, usuwania szlamów i wody z mieszanką spiekalniczą, słonych osadów, cieków przemysłowych granulatów i innych bardzo abrazyjnych materiałów.
Są solidnymi gumowymi konstrukcjami przeznaczonymi do transportu agresywnych i powodujących korozję materiałów. W standardowym wykonaniu mają 8mm warstwę odporną na zużycie, specjalnie dobraną do tego typu zastosowań. Rury typu 2 szczególnie sprawdzą się w transporcie kwasów i są wręcz niezastąpione w zakładach chemicznych, oczyszczalniach ścieków i wielu innych miejscach.
Rury typu 3 zaprojektowano z wysoko elastyczną odporną na ścieranie 12mm warstwą wewnętrzną. Znajdują one zastosowanie przy budowie rurociągów przemysłowych o niedużych średnicach i przenoszących materiały abrazyjne.
Łuki gumowe zaprojektowano tak samo jak rury typów 1, 2, 3, różnica wynika z braku wewnętrznych usztywnień. Dzięki temu mają niewielką elastyczność i zdolność do formowania, co jest bardzo przydatne przy montażu rurociągów. cechy te pozwalają skompensować małe różnice w długości połączonych prostych odcinków rur gumowych.
Specjalny sposób produkcji łuków GUR pozwala na jednoczesne ukształtowanie kąta i promienia krzywizny. W przypadku transportu szczególnie abrazyjnych zawiesin oferujemy specjalne wykonanie łuków z niezwykle odpornymi, wzmocnionymi powierzchniami wewnętrznymi.
Łuki w standardowym wykonaniu nie są odporne na próżnię. Do instalacji podciśnieniowych oferujemy łuki ze stalowymi wzmocnieniami.
Przy przebudowie istniejących instalacji rurociągów, wszystkie trójniki i przyłącza, które zostały pierwotnie wykonanie z innych materiałów, można odtworzyć w technologii GUR. Należy jednak wziąć po uwagę fakt, iż trójniki wykonane w systemie GUR będą miały większą całkowitą długość i szerokość. W elementach rurociągów GUR warstwa ścieralna na przejściach odcinków prostych na krzywoliniowe jest pogrubiona. Konstrukcja trójników z tzw. rezerwą na zużycie zaprojektowaną w tych krytycznych miejscach gwarantuje dłuższy okres eksploatacji.
W żwirowniach gumowe trójniki są często używane jako włazy inspekcyjne i do czyszczenia rurociągów. Szczelne pokrywy gumowe dostarczane są razem z trójnikami.
Kompensatory umożliwiają zniwelowanie poziomych, bocznych i promieniowych ruchów pomiędzy częściami rurociągu, oraz tłumią drgania. Kompensatory GUR-K i GUR-KR, szczególnie te o dużych średnicach wewnętrznych wykonane w technologii \" bez turbulencji\" konstrukcyjnie pozbawione rozciąganych pierścieni są znacznie bardziej efektywne niż rozszerzające się miechy. Kompensatory GUR-K są kompensatorami o stałej nominalnej średnicy na całej długości.
Kompensatory redukcyjne GUR-KR dzięki tekstylnym wzmocnieniom i masywnej konstrukcji odznaczają się wyjątkowo długim okresem użytkowania. Specjalnie zaprojektowane tekstylne wzmocnienia zapewniają wytrzymałość wynikającą z efektu kompensacji i zapobiegają występowaniu bocznego momentu zginającego w asymetrycznej części tego elementu. Podstawowy model kompensatora redukcyjnego GUR-KR ,a nachylenie 1:3 zarówno w wykonaniu symetrycznym jak i niesymetrycznym. W rezultacie otrzymujemy kąt 9,5 stopnia od osi po obu stronach lub 18,9 stopnia po jednej stronie. Redukcje produkowane są w zakresie od 25 do 1400 mm
Jedną z charakterystycznych cech jest stalowy pierścień osadzony w warstwie przenoszącej obciążenia wywołane ciśnienie w rurze. W wyniku działania tych poosiowych sił pierścień dociskany jest do kołnierza. W trakcie procesu produkcyjnego pierścień łączony jest z tekstylnym wzmocnieniem rury i całkowicie zatopiony w gumie pełniącej rolę uszczelnienia czołowego. Kołnierz oprócz otworów na śruby ma również podcięcie na ten pierścień. Po skręceniu rur pierścień w całości chowa się w to podcięcie i luz między nim a kołnierzem zostaje całkowicie zlikwidowany. Jest to uniwersalne rozwiązanie łatwe w montażu dzięki możliwości swobodnego obracania kołnierza oraz niewielkiej masie.
Siły działają równolegle do osi wzdłużnej rury i są bezpośredni przenoszone na kołnierz. Tekstylne warstwy wzmacniające zostały ułożone pomiędzy kołnierzami, a krążkami metalu służącymi do ich zamocowania. Zwiększenie ilości krążków powoduje wzrost wytrzymałości rury na ciśnieni, ale jednocześnie zwiększa szerokość kołnierza. Kołnierz jest nieruchomy i niepodatny na nachylenie. Połączenia kołnierzowe FR stosowane są przy rurach układanych na nierównych terenach i w trudno dostępnych miejscach.
Ma stalową tuleję z pierścieniem zabezpieczającym zamontowaną na końcu rury i umocnioną na rdzeniu. Guma rdzenia jest uformowana na tym pierścieniu i ma kształt uszczelki z osadzonymi na niej o-ringami. Tekstylna warstwa wzmacniająca jest połączona z tuleją na zewnątrz jej powierzchni. Cała struktura tego połączenia została osłonięta gumą chroniącą przed wpływami czynników atmosferycznych. Połączenie to umożliwia łączenie rur w których panuje duże ciśnienie. Połączenia SL bardzo dobrze tłumią duże siły rozciągające połączenie z bocznymi. powstającymi np. w trakcie zginania rury. Metalowa powierzchnia tulei daje możliwość podłączenia uziemienia maszyn.
Budowa połączenia kołnierzowego SF jest podobna do połączenia typu SL, z tą jednak różnicą , że kołnierze i tuleja stanowią jedną część. Guma rdzenia jest uformowana na kołnierzu w kształcie uszczelki z osadzonymi w niej o-ringami. Połączenia kołnierzowe SF mają w zasadzie takie same zalety jak SL. Stosuje się je wszędzie tam, gdzie nie ma problemów z montażem rurociągu i obrotowy pierścień mocujący nie jest potrzebny. Oba te typy połączeń kołnierzowych wykonane w zakresie średnic 150 do 400 mm spełniają normę DIN.