Zderzaki awaryjne w pile taśmowej kłód
24.01.2025

Nie tylko przemysł stalowy z jego trudnymi warunkami i wysokimi temperaturami, obróbka drewna to kolejna branża, która korzysta z naszych sprężyn pierścieniowych ciernych RINGFEDER
Niezależnie od tego, czy przenoszone są płyty stalowe, zwoje czy całe pnie drzew - duże masy generują duże ilości energii. Nasze amortyzatory ze sprężynami pierścieniowymi redukują je do poziomu, który jest tolerowany przez sąsiadujące komponenty i konstrukcje.
Przedstawiony przypadek, dotyczy zatrzymania awaryjnego piły taśmowej kłód. Jest to piła do drewna z poziomą prowadnicą brzeszczotu taśmowego, która służy do cięcia kłód wzdłużnie.
Kłody podawane są za pomocą wózków z elementem zaciskowym, które służą do chwytania i manipulowania kłodami do obróbki. Użyty w projekcie model EW2 firmy Esterer EWD jest napędzany za pomocą napędu linowego z kablem o grubości 24 mm. Przy maksymalnej masie całkowitej 16 ton, przy pełnym obciążeniu wózek jest przyspieszany do prędkości v = 200 m/min = 3,33 m/s. Układ wymaga hamulca awaryjnego w przypadku pęknięcia liny, który pochłonie niehamowany ruch wózka oraz siły i energie, które wówczas wystąpią, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniu układu. Wstępnie założono zastosowanie 2 zderzaków na jeden bok wagonu.
Dane wejściowe zakładały, że energia W, która ma zostać pochłonięta, jest szacowana na około 180 000 dżuli. Podzielona na 2 zderzaki daje zaokrągloną wartość 90 000 J na zderzak. Długość zderzaka nie powinna przekroczyć 620mm
Aby spełnić założenia użyto potrójnej kombinacji sprężyn składającej się ze specjalnego typu 24201 z 20 elementami i standardowych typów 19600 i 14000 z odpowiednio 24 i 34 elementami, które mają następujące wartości robocze:
FV = 160 kN, FB = 1267 kN przy ugięciu sprężyny sB = 63 mm na jeden zderzak
Gdzie:
FV - naprężenie wstępne sprężyn
FB - obciążenie robocze
sB - ugięcie zespołu sprężyn
Wykres siła - skok dla zespołu sprężyn 24201, 19600 i 14000
Niestety, nie udało się spełnić założenia wstępnego dotyczącego długości całkowitej zderzaków. W efekcie końcowym, długość całkowita zderzaków wyniosła 690mm. Producent urządzenia, zdołał przeprojektować węzeł i zastosować dłuższe elementy.
Zderzaki Ringfeder w czerwonej ramce
Zderzaki Ringfeder w czerwonej ramce
Ze względu na ogromne przemieszczające się masy i trudne warunki panujące w zakładach obróbki drewna, sprężyny pierścieniowe cierne RINGFEDER doskonale nadają się do stosowania w przemyśle drzewnym. Niezależnie od aplikacji, czy jako awaryjne zatrzymanie pił taśmowych, czy jako zabezpieczenie przed przeciążeniem wózków, zastosowania są różnorodne i kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności systemów w twoim zakładzie.