Tschan TNR sprzęgło wysokoelastyczne

08.08.2019

Własności sprzęgła elastycznego muszą być kompromisem, gdy rozpatrujemy je w kontekście sztywności skrętnej. Z jednej strony musi być wystarczająco sztywne aby zapewnić możliwie bezstratne przeniesienie momentu obrotowego, z drugiej na tyle elastyczne, aby zapewnić kompensację niewspółosiowości pomiędzy wałami strony napędowej i napędzanej. Najnowszy produkt firmy Tschan pozwala znaleźć ten kompromis.

Przekazanie momentu obrotowego odbywa się poprzez specjalnie ukształtowane zęby aluminiowego korpusu i stalowej piasty oraz współpracujące z nimi wkładki elastyczne. W początkowej fazie pracy wstępne przemieszczenie skrętne inicjuje oddziaływanie zębów piast na wkładki powodując naprężenia ścinające. Po uzyskaniu nominalnego obciążenia naprężenia te przekształcają się w naprężenia ściskające.

W zależności od wymagań sprzęgło Tschan TNR występuje jako jednorzędowe (jedna warstwa wkładek elastycznych) lub dwurzędowe (dwie warstwy wkładek elastycznych). Taki sposób budowy pozwala skonfigurować sprzęgło o odpowiedniej charakterystyce dla danej aplikacji.

Dostrojenie sprzęgła

Sprzęgło Tschan TNR umożliwia regulację sztywności skrętnej poprzez dobór wkładek elastycznych o różnych właściwościach w całym zakresie momentu obrotowego. Dla przykładu sztywność skrętna najmniejszego rozmiaru sprzęgła TNR może wynieść od 900 do 5900 Nm/rad w zakresie momentu obrotowego od 160 do 510 Nm. Regulacja sztywności skrętnej sprzęgła Tschan TNR pozwala znaleźć kompromis pomiędzy sprawnym przeniesieniem momentu obrotowego i kompensacją niewspółosiowości zesprzęglonych wałów. Nie mniej ważną zaletą omawianego sprzęgła jest  przesunięcie niepożądanego efektu rezonansu poza zakres obrotów pracy aplikacji.

 Redukcja wagi

Sprzęgło Tschan TNR zwykle waży około 20% mniej niż porównywalne wysokoelastyczne sprzęgło elastomerowe, przy czym należy porównywać nie wymiary a własności dynamiczne sprzęgła. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji sztywności skrętnej i zdolności przeniesienia momentu obrotowego sprzęgło TNR posiada dużą gęstość mocy co umożliwia zamianę cięższego i większego sprzęgła elastomerowego na mniejsze i lżejsze sprzęgło firmy Tschan.

Oszczędność pieniędzy

Elementem normalnie zużywającym się podczas pracy sprzęgła Tschan TNR są tylko wkładki elastyczne co znacznie obniża koszty eksploatacji w porównaniu do klasycznych sprzęgieł gdzie wymianie podlega wkład elastomerowy wraz ze zwulkanizowaną piastą. Dodatkowym atutem pozwalającym obniżyć koszt serwisu sprzęgła TNR jest możliwość wymiany wkładek elastycznych bez potrzeby przesuwania zesprzęglonych urządzeń.

Źródło: https://info.ringfeder.com/engineers-blog/new-coupling-offers-stiffness-adjustments

Siedziba firmy
71-371 Pilchowo, ul. Okocimska 26
NIP: 851-001-75-06, REGON: 810059495

Biuro
ul. Żołnierska 7, 71-210 Szczecin
Tel.: +48 91 423 70 20, +48 91 423 70 21, Fax: +48 91 423 70 19, E-mail: info@grim.pl


Niniejsza strona używa plików Cookies i innych technologii. Korzystając dalej z serwisu, wyrażasz zgodę na politykę Prywatności i plików Cookies.