Sprężyny pierścieniowe cierne RINGFEDER
08.11.2023
Sprężyny pierścieniowe cierne RINGFEDER jako zderzaki dźwigu załadowczego
Przykładem zastosowania sprężyn pierścieniowych firmy Ringfeder jako zderzaki bezpieczeństwa w portowym dźwigu załadowczym jest port w północnej Brazylii, gdzie w miejsce dotychczasowych zderzaków hydraulicznych, zastosowano właśnie rozwiązanie naszego partnera.
Właściciel portu ze względu na częste problemy techniczne zderzaków hydraulicznych, związanych między innymi z wyciekami oleju, postanowił poszukać innego rozwiązania. Jedną z propozycji, było rozwiązanie zaproponowane przez firmę Ringfeder - zderzaki zbudowane w oparciu o sprężyny pierścieniowe cierne.
Założeniami projektu, było zaprojektowanie układu, składającego się z dwóch zderzaków, będącego w stanie zaabsorbować 300 000 J, przy zachowaniu dotychczasowych przyłączy. Nowe rozwiązanie miało również zminimalizować koszty obsługi oraz wpływ na środowisko.
Każdy z dwóch zderzaków jest równoległym układem sprężyn pierścieniowych Ringfeder typ 24201, 19600 i 1400. Aby zapewnić dodatkową ochronę w nieprzewidzianych przypadkach, każdy ze zderzaków został obliczony tak, aby przy wstępnym naprężeniu 227 kN, maksymalnym obciążeniu dopuszczalnym sprężyny 2850 kN i całkowitym ugięciu sprężyny 178 mm mógł pochłonąć energię 189 000 J.
Przy nominalnym obciążeniu wynoszącym 150 000 J, ugięcie zderzaka wynosi 159mm w rezultacie czego zostaje pochłonięte 90% energii.
Zastosowanie równoległego ułożenia trzech typów sprężyn pierścieniowych ciernych, pozwoliło zaprojektować zderzaki o wymiarach nie wymagających ingerencji w istniejący układ, jak również sprostało wymaganiom związanym z obniżeniem kosztów obsługi oraz minimalizacją wpływu na środowisko.